Site Meter Pastor Tommys Blogg

fredag 18 maj 2012

Himlen kysste folket i Kitwe, Zambia


KITWE, ZAMBIA - May 2012. För varje kväll växte publikmängden och sista kvällen var det knökfullt i ordets betydelse. Ca 8000 svarade på frälsningsinbjudan och trots att alla dessa kom fram till den stora tomma ytan framför scenen, så var det ändå fortfarande lika knökfullt där de hade stått. Det lät som ljudet från stora vatten när vi bad frälsningsbönen, och när jag därefter började be för Andens dop så utbröt ett stort kaos. Barn, ungdomar, familjer och äldre föll till marken av den mäktiga kraft som utgjöts över kampanjplatsen. Hur många som blev andedöpta vet jag inte, men minst lika många befriades från demoner. Barn, 8 –10 år gamla, låg helt utslagna. Flera gånger fick jag bryta mötet och be alla närvarande titta ner på sina fötter så att ingen låg kvar. Scenen var minst sagt spektakulär. Det låg folk överallt. Befrielsetälten var överfulla och scenen var full av barn, fyllda av Guds kraft. Vuxna tuppar av en kort stund, men barnen slocknar helt. Det var som om himlen böjde sig ner och kysste folket i Kitwe, vilken härlighet, vilken utgjutelse, vilken Jesus!

Det vi upplevde i Kitwe, upplever vi på de flesta platser vi besöker. Vår organisation förvarnar om den starka närvaron av Jesus, om hur många som blir befriade och andedöpta. Men de flesta har svårt att ta oss på allvar, så när den helige Ande börjar arbeta i människor och kraften faller, så räcker oftast inte den lokala organisationen till. Sen spelar det ingen roll om det är i Skandinavien, Afrika eller Asien. 

Pastorerna och församlingarna i Kitwe hade tillsammans med PTL:s director i Zambia, evangelist Mark Kaooma, gjort ett utmärkt förarbete. Vi arbetar med Mission Press, som står för scen och ljud, och med det helt underbara bandet DMK. En crusade är verkligen ett gigantiskt team arbete där många samarbetar och där var och en har sin speciella uppgift. 

Zambia är också speciellt, på det sättet att vi har tillgång till nationell tv. Vilket innebär att vi på bästa sändningstid kan sända evangelium och visa vad Jesus gör rakt in i vanliga zambianska hem. Hur blinda ser, döva hör och lama går. Ett av många mirakel var den 6-åriga sonen, som var nästan helt blind. Efter förbönen ryckte han sin pappa i kavajen och sa: "Pappa, jag kan också se pastor Tommy nu". Fantastiskt! En man i trettioårsåldern fick avbeställa operationen. Han hade hjärntumör och min tolk som kände mannen, berättade hur man kunde se svulsten på det kortklippta huvudet. Men när mannen vittnade att tumören var borta, så var också svulsten borta. 

Kitwe gjorde ett starkt intryck på mig. Det var något speciellt med människorna, de gav något tillbaka. Trots all misär och alla problem så gav de kärlek tillbaka. Ibland när jag lämnar kampanjer kan jag uppleva att jag är tömd och nu får Jesus fylla på. Men när jag lämnade Kitwe kände jag mig fylld, fylld av kärleken från alla de tiotusentals underbara zambianer som besökte crusaden. Tack Jesus för Kitwe.