Site Meter Pastor Tommys Blogg

söndag 10 oktober 2010

Du blir i morgon vad du tänker idag!

Någon har sagt att ”striden står i våra tankar” och jag tror säkert att du känner igen dig. Men samtidigt är jag övertygad om att du, liksom de flesta, kanske underskattat dina tankars inverkan på ditt liv. Därför att tankar är ju något du vuxit upp med. De har alltid funnits där. Men har du funderat på varifrån tankarna kommer? Har tankarna en källa? Om jag påstår att du i morgon, blir vad du tänker idag och att den som kan påverka dina tankar, också delvis kan styra din framtid. Vad tänker du då?

Min erfarenhet är att många har läst massor av bra böcker och lyssnat på bra undervisning, men misslyckats med att förändra sig. Du tillhör kanske dem som har bokfyllan fylld med litteratur, där du strukit under och noterat allt du tyckt varit bra om som du skulle vilja ha in i ditt liv. Men, vad gjorde du med den där understrykningen eller innehållet i predikan som talade in i ditt liv? Blev den en verklighet?

Paulus skriver i Romarbrevet 12:2 att vi dagligen skall förnya vårt sinne, dvs vårt tankeliv. Hur då? Genom byta ut tankar som inte är i överensstämmelse med Ordet. Varje dag tänker vi fel, ibalnd är vi själviska, andra gånger hårda. Men när vi ber och speglar oss i Ordet, ser vi att dessa tankar är fel. Då har vi ett val, vi kan förändra vårt sätt att tänka.

Den som hör mina Ord, sa Jesus. Han är lik mannen som byggde sitt hus på berget. Naturligvis är det så att när vi hör Jesus Ord, så tänker vi på vad han sagt och kan välja att handla på hans Ord. Det är i våra tankar vi bestämmer oss för att bygga våra liv på Jesu Ord eller inte.

Nu finns det de som säger att det är fel att påstå att våra tankar påverkar vår framtid. Dessa personer har tyvärr avslöjat sig själva. Tänk om jag fortfarande tänkt som jag gjorde innan jag blev frälst? Eller min vän Nils, som var kriminell narkoman. När han blev frälst förändrade Jesus hans sätt att tänka och det är han väldigt tacksam för idag.

Jag vet att, ju mer lik jag blir Jesus i hur jag tänker, desto bättre blir mitt liv.

Så den som säger att våra tankar inte påverkar vår framtid, bör nog börja tänka. Därför att Gud har trots allt gett oss en hjärna för att han vill att vi skall använda den, eller hur.

Om du vill leva ditt bästa liv nu, måste du aktivt börja byta ut felaktiga tankar mot önskvärda tankar, bara på det sättet kan du förändras och utvecklas. Livet med Jesus är ett liv i ständig utveckling mot att bli alltmer lik Honom.