Site Meter Pastor Tommys Blogg

söndag 30 januari 2011

När jag och Carina träffades

Så var det när jag och Carina träffades. Trots att vi var från Sölvesborg, en av Sveriges minsta städer, visste vi inget om några frikyrkor! Vi hade ingen aning om att det fanns något som kallades pingst- eller missionskyrkan. Det säger något om hur hedniska vi var. Men Gud hade en plan, en dag skulle han uppenbara Jesus för mig så att jag skulle kunna bli frälst. Ett halvår efter att jag döpts, tog även Carina emot Jesus. Vi skulle båda fylla 30, hade bra jobb. Jag var rektor och Carina kemist på sjukhuset i Kristianstad, våra karriärer var utstakade. Vad vi inte visste, var vad Gud hade planerat. Han hade förberett allt, utbildat oss och lagt en grund för framtiden. När så tiden var inne, förde han oss ut ur Satans rike och in i den älskade Sonens rike. Detta är idag drygt 20 år sedan.

Tillsammans utgör jag och Carina med många; ett team som sida vid sida kämpar för evangelium. Det är så Gud gör, han är en lagbyggare. Som när han satte samman de 12 apostlarna. Alla var de olika, Petrus, Johannes och Tomas. För att inte tala om Paulus, som kallades efter Jesu uppståndelse för att gå till hedningarna. De hade alla olika styrkor och svagheter, men under Jesus ledning och i den helige Andes kraft utgjorde de ett lag, ett team som bröt ner fästen, planterade församlingar och på en mansålder tog evangelium till hela den då kända världen. Tomas kom till Indien, Andreas till norra Afrika, Petrus till England, Paulus till Rumänien och Spanien.

Vi är ett lagarbete med olika uppgifter i Guds rike. Vi bor och verkar på olika platser men tillsammans får vi vara med att förverkliga Jesu syften i vår tid. Tillsammans tar vi evangelium till de onådda folken i norra Indien, Nepal, Pakistan, Zambia, Etiopien, Rwanda, Israel, Arabvärlden etcetera. Vi fortsätter där apostlarna slutade och vi för det judiska folket hem, från länderna i fjärran, till Guds heliga berg i Jerusalem. Vi hör ”vad den helige Ande säger till församlingen” och ser hur allt kordineras av Jesus. Kampanjer, församlingsplanteringar, hjälparbete, barnbyar, helande, böner och gåvor.