Site Meter Pastor Tommys Blogg

fredag 13 augusti 2010

En vecka med Tommy, ostmassa, arbete och bön

Kära bloggläsare,
fredag em, det blir väldigt varmt på mitt kontor. Just nu är jag inne i en tung administrativ period med mycket sammanträden.

Sedan sommaren har vi blivit fler. I Nepal är vi 8 istället för 1 och i Etiopien 12 istället för en. I Sverige har Katie Lorentzon, Staffanstorp, börjat som sekreterare och projketledare för PTL Norge. Bertil Dolf'én, chef på SAAB (flyget) har gått in som Coordinating Manager och kommer att leda delar av crusadeplaneringen och vårt nästa stora projekt mot barn i världen, som kommer att finansieras utifrån det sekulära näringslivet. Daniel Sélea, Jönköping och Roland Ahxneer har också stigit på och kommer att hjälpa oss med PTL Children AID som är projektnamnet vi kanske måste byta. Eventuellt kommer min son Daniel att gå in på 20%, för att hjälpa oss med all formgivning och media.

I veckan som gått har vi bl. a tagit fram marknadsföringsmaterial för vårt barnarbete. Det har också varit Kanal 1o vecka, det tar en och en halv dag att förbereda och spela in tre program. Jag har träffat K10:s VD och pastor Börje Claesson och slutförhandlat om PTL på Kanal 10 Norge, Börje är ett riktigt bra fördöme för oss alla, vilken apostel.

Vi har haft ledarupptakt i Folkkyrkan, "goa gubbar och tjejer", haft utvecklingssamtal med några av Folkkyrkans ledare, skrivit massor av brev, samt haft flera meningutbyten med vår Afrika Direktor, han har det inte lätt, han står mittemellan mig och de afrikanska pastorerna, men det är nyttigt för honom.

Därutöver har vi hunnit med att uppvakta en fräsch 60-åring, på hennes födelsedag, mött en representant från näringslivet i Sölvesborg som eventuellt vill att jag skall ingå i en föreläsningsgrupp som utbildar gymnasielärare i ledarskap, haft en tre timmar lång själavårdssamtal med personer jag håller väldigt högt, planerat söndagens möten i Folkkyrkan september, oktober, bett ca 10 timmar, besökt banken och med stor möda och mycklet besvär fått i väg ansökan om konto i Norge, tvättat bilen, tränat 4 pass och skumläst första kapitlet av boken Räkna med pengar på Norska - Kapittel 1: Våg å tenke om deg selv som Gud tenker om deg. Norska är ett underbart språk. Haft mentorssamtal med Jonaz ungdomspastor, kalas för Daniel, sonen, som fyllde 23, hjälpt Carina med att putsa fönstren i lägenheten, avverkat hösten första styrelsemöte, bokat flygbiljetter till Stockholm, avbeställt till Rom, bekräftat till Zambia. Jag har ockspå avverkat en rad punkter på min prioriteringslista som jag inte kan berätta om och ätit kesella, ostmassa till lunch hela veckan, lyssnat på italiensk opera på spotify och lyckats få se sista kvarten på Sveriges landskamp i fotboll mot Skottland, mm. Jag har i veckan äntligen kommit ner i matchvikt, 75 kg, det har jag kämpat på i tre månader.

Vad som händer i helgen? I kväll skall jag vara ledig, har faktiskt jobbat från tidig morgon till sen kvälls sedan i måndags. Carina har lagat Rebeckas favoritmat, oxstek med kryddpepparsås, heminlagda gurkor och nypotatis, på det blir det kaffe och sen går vi säkert en runda och sdedan ser vi på Morse, en gammal englelsk hederlig deckare, utan våld och som alltid slutar med att rättvisa segrar.

I morgon är det lördag, det innebär att jag har en extra lång bönestund på morgonen, mellan två och tre timmar, från 05:30, fram till 8-draget. Sen skall jag jogga ut till gymmet och träna. Kaffe med Carina runt 10. Därefter måste jag börja planera den bok, som blir bibelstudium på bloggen i facebook i oktober: Ditt bästa DU! Jag ligger efter med det. Senare på em förbereder jag söndagens predikan. Söndagens första del är bön, förberedelse och predikan, därefter går vi ut med församlingen och äter, vi har en grym församling här i Sölvesborg. På söndag em ser jag alltid, om jag kan, på TD Jakes. Streamar live från Potter's house. Jag har aldrig hört en predikant som TD Jakes, han kombinerar det bästa från en församlingspastor och en gospel crusader. Sedan är helgen slut och äntligen måndag igen!