Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 28 augusti 2010

Dörrarna stängs, var god tag plats! Ordet blir antingen din räddning eller din domare.


En dag händer det. Dörrarna stängs, tåget till evigheten avgår. Hur det sker, vad som händer, övergår mitt förstånd. Men jag vet att det kommer att hända.

-När hedningarnas antal är till fullo, säger Jesus.

Ingen vet när, men Jesus undervisar oss om att allt kommer att vara som vanligt, som under Noas tid när floden kom.
-Du tillhör kanske de som skjuter allt det här framför dig. Som de 5 jungfruarna Jesus undervisade om. De trodde på Jesus, men levde med hans motståndare. När Jesus kom, hade de ingen olja på lampan, Anden var inte där och tåget gick. DE HANN INTE VÄNDA OM; FÅ FÖRLÅTELSE OCH ANDENS FÖRSEGLING. Det gick för snabbt. De hade fått upprättelse, om de i ärlig tro ropat på nåden. Men de hann inte!

Det som förvånar mig, är de kristna som varit frälsta länge, men som faller av. De spelar med evigheten som insats. De lever i någon sorts förhoppning att de löser sig. Den fråga jag ställer mig är:

Vad gör de med all den undervisning Jesus ger i evangelierna?

-Ordet, säger Jesus, sätter er fria eller blir er domare?

Sedan ger han flera liknelser, han undervisar utifrån olika perspektiv. Min fråga till er som svalnat är:

-Om Jesus kommer i morgon, blir hans Ord då din befriare eller domare?

Ingen av oss klarar av att leva ett perfekt liv, det är därför nåden finns. Den träder in när vi misslyckas. När du strävar, längtar och vill. När du blir vi trött på dig själva, därför att du inte klarar av att leva upp till ditt ideal, Jesus. Jesus vet det. Han hjälper dig i det fördolda, han ber för dig och hans nåd friar dig. Hans mål är att du skall tillbringa evigheten tillsammans med Honom. OCH HAN ÄR BEREDD ATT KÄMPA FÖR DIG! Det enda han vill ha, är ditt ja, ditt hjärta som säger att:

-Jag försöker Jesus, jag gör mitt bästa.

-Det är bra, säger Jesus. Då gör jag resten.

Men när du med vett och vilja struntar i församlingen. Det är fel på pastorn, äldstekåren. cellgrupperna, inte bara i en församling utan i alla församlingar. Istället dricker du dig halvfull på vin på lördagskvällen. På söndagen, när andra kommer samman för att prisa Gud, klipper du gräsmattan, baktalar de som är i kyrkan och mår egentligen väldigt dåligt. Om du skulle spegla dig i Guds Ord, vad händer då? Vem är du då?

Därför att det är vad jag tror kommer att hända, den dagen du står inför Gud. Han dömer inte, utan hans Ord, blir din spegel. Du kommer att döma dig själv! Till en evighet med Gud eller till en evighet i mörker.

Min vädjan till dig är att, tänk om! Nåden står vid din sida. Böj knä nu, svälj din stolthet, ditt stora ego och låt Jesus lyfta bort bördan. Din stolthet är inte värd en evighet i mörker.

-Har du gjort det Tommy?

-Ja, många gånger. Jag ligger på golvet och ropar på nåden.

-Kommer den då?

-Ja, alltid. Därför att hans Ord, sätter mig fri. Det är det som är de mångas problem. De ropar på nåden, men vill inte låta sig befrias av Ordet. Utan man sätter själv villkoren.

Nåden är gränslös, men Jesu kärleksfulla Ord i evangelierna är kompromisslösa, de blir antingen din frälsning eller din domare.