Kära bloggläsare,
som jag berättade i veckan så är arbetet i full gång med att förbereda kampanjen i Zambia. För att du skall få en uppfattning om hur mycket förarbete som krävs, så reser vår Nepal chef Peter Rai fårn Katmandu till Itahari, platsen för vår crusade i november, för tredje gången i morgon. Nu är han borta en vecka.
Alla vår kampanjer utgår från en kampanjmanual jag utvecklat som går under projektnamnet: The agenda of the Gospel Crusade – 7 principles that will help us make a successful crusade.
Den fungerar väldigt bra, under förutsättning att den följs - och det är den stora utmaningen. Under sommaren har jag därför utvecklat en kompletterande manual på temat: How to go from a minicrusade to a middle- or a mega size crusade!
De flesta av våra kampanjer ligger på mellan 5- 25 000 besökare. Organisationen och förberedelseerna avser ca 10 000. Med den nya manualen kan vi nå fler. Den förutsätter längre förberedelse, större budget, fler medarbetare och kraftfullare marknadsföring, men kommer att nå fler syndare! Målsättningen är att genomsyra, även en lite större stad, med evangelium. Alla skall veta att Jesus gör något i stan!
Vi har nu sjösatt den nya modellen i Etiopien och Nepal och hoppas den skall kunna börja fungera effektivt inom 2-3 kampanjer.
Till sist. Det talas mycket om teologi. Jag tror att om man är fokuserad på att vinna själar för Gud, om det är vad du brinner för då utvecklas en sund teologi! Därför att om du verkligen vill vinna människor för Gud, då ber du Honom om hjälp, att han skall utveckla dig så att ditt liv och lära är i samklang med uppdraget. Förstår du! Många sätter teologin först och uppdraget sen. Då är risken att man gräver ner sig och hamnar fel. Jesu undervisning hör samman med uppdraget. Det var så han tränade sina lärjungar - learning by doing.