Site Meter Pastor Tommys Blogg

tisdag 27 juli 2010

100 000 kr xtra till Israel, dopfesten fortsätter, hur vet vi vad som är rätt?



Kära bloggläsare!
Ovan bifogar jag två foto från Nepal. Vi har idag 8 anställda i PTL:s nepalesiska team som dels leder egna mindre församlingar, samt arbetar med mina stora crusades, och däremellan, har mindre väckelsekampanjer. Senaste hade de första veckan i juli och fick döpa 7.
Just nu pågår förberedelserna för fullt inför vår stora crusade i Lusaka, Zambia första veckan i september. Hundratals frivilligarbetare är involverade och nästa vecka kommer vår koordinator att medverka i flera olika tv-program, de kommer bla att sända trailers från några av våra genomförda kampanjer.
I juli ger vi också en extragåva på 100 000 kr till de överlevande från förintelsen. Vårt fokus ligger ju på att hjälpa judra hem till Israel. De äldre som återvänt, flera har ju inga släktingar då de utrotades i förintelselägrena, har det väldigt svårt. Vi vet från GT att Gud ömmar för de äldre. När jag och Carina var i Israel i maj mötte vi många av de överlevande, de är ju väldigt gamla idag. Men plågas fortfarande av mardrömmar från koncentrationslägrena. Du får gärna hjälpa oss med denna gåva. Vi går i tro och är övetygade om att Herren manar våra syskon i Sverige att stå med oss. Det går utmärkt att använda vår Kollektbox online (Se till höger). Hela din gåva går oavkortat till Israel

Det händer så oerhört mycket på den kristna scenen idag och ni som följer min blogg vet att jag håller på att skriva om Bibelkoden. Jag kommer nu att ge en del svar, hur vi skall läsa Skriften och hur kan vi veta vad som är rätt? Det första svaret är också bra att ha med i tankarna när du utvärderar vad som tycks och skrivs, finns frukten där eller är det bara tomma tunnor som skramlar?

SVAR NR 1: På frukten känner man trädet.

Det är bra att vara ”bibelsprängd”, att ständigt meditera över Guds Ord. Men om koden är fel, kan svaren du får bli tokiga. Fariséerna och de skriftlärda på Jesu tid, kunde verkligen Bibeln. De visste allt om Gud, men när Gud vandrade mitt ibland dem, kände de inte igen Honom. Därför sa Jesus att ”på frukten känner man trädet”. Det vill säga att 2 + 2 = 4!


Om du praktiserar Ordet med rätt kod, kommer Ordet att producera ett förutbestämt resultat!


Men om du planterar ett äppelträd och frukten är tistlar, då är det något som inte stämmer. Om det kommer ut en Ramlösa ur en Coca-cola automat, är det ingen Coca-cola automat. Även om det står Coca-cola på skylten.


När vi bedömer troende i allmänhet, ledare och församlingar är det därför frukten vi måste undersöka. ”Men vilken frukt skall man då söka efter?” undrar du. ”Den enda frukt Satan omöjligt kan producera”, svarar jag, nämligen: ”Pånyttfödda kristna.”

Det testet använder jag på mig själv, församlingarna och PTL Ministries. Vi har hela tiden flera bollar i luften, i olika kulturer med en bred skara människor. Frågan jag ställer är: ”Blir människor pånyttfödda i det vi gör, eller i det våra medarbetare står i?” Ser jag det, då vet jag att vi är på rätt väg. Därför att på frukten känner man trädet.


Nu säger kanske du att: ”Tommy, jag vinner inga människor för Gud, är jag fel då?” Nja, det behöver du inte vara, om du är engagerad, ber, supportar arbete som vinner människor för Gud och gör vad du kan. Kom ihåg att Guds rike är ett tillsammansarbete. Ett bra exempel är min fru Carina, hon arbetar hårt för evangelium, men tycker om att göra det i bakgrunden. Orsaken till att hon står ut med att ha mig resandes över hela världen är att hon brinner för människors frälsning! Det handlar i hennes fall om Gudsfruktan för uppdraget. Naturligtvis vill även hon se människor i sin närhet frälsta och gör vad hon kan. Men, hon är inte den superverbala evangelisten, det är inte hennes kallelse och gåva. Hon är Carina, vilket betyder ”köl”. Hon finns där, syns inte, men ser till att balansera upp resten av båten. Utan Carina, kantar Tommy Lilja! Hennes jobb i det fördolda, förlöser resultatet i det synliga. Förstår du? Du kanske inte är den som har fått människor att ta det där sista steget, men du har definitiv varit en del i processen, det är jag säker på. Uppdraget är ett teamarbete, en för alla - alla för en. Jag och Carina, utgör tillsammans med dig och många ett lagarbete och frukten är, tack och lov, pånyttfödda människor.

PS//Bli gärna min vän på Facebook