Site Meter Pastor Tommys Blogg

söndag 25 juli 2010

Har pastor Ekman slutat ryta? Märklig avslutning på Hinns möte!

God morgon mina vänner.
Idag predikar ut budskapet om Bibelkoden. Den kommmer på CD, till hösten. Du får ett utdrag (en väldigt liten del) av predikan nedan.

Jag har semester en vecka till, men predikar idag och nästa helg är jag på Ölandsgården och har möten.

Hoppas att du mår bra. Se gärna på mötena från Europakonferensen, dom streamas live på webben. Igår såg vi Benny Hinns inledningsmöte. Den sekulära kristenheten kommer att ägna en hel del diskussioner till att analysera hans predikan. Det märkliga var, att även pastor Ulf Ekman, svävade på orden när han avslutade mötet. Att Dagen, med Jaktlund reagerar idag på morgonen mot att Benny Hinn predikar att "du är en ande, som har en kropp som bor i en kropp", är förväntat. Dagen är idag snarare ett språkrör för högkyrklig finkultur, än klassisk väckelse kristendom. Men pastor Ulf, vill vi ju se ryta som han gjorde i mitten på 90-talet.

Nåväl, jag tänker inte sluta ryta. Har förresten läst en fantastiskt bra bok den här veckan (kommer ut i augusti) av min vän Amritzer. Han ryter, som en fullväxt lejonhanne ställer han sig på bakbenen och basunerar ut apostelns tjänst. Det finns ingen tvekan där: SOS är här för att befria de fångna!

Nåväl, nu kom jag av mig. Dagens predikan (inte tidningen Dagen), ja den är kärleks full, även om den inte är snäll mot den katolska teologin.

Utdrag predikan om Bibelkoden:
Vad sa då Jesus?
För att inte krångla till det kan man bryta ner Jesu undervisning i två delar:
1. Värderingen: Älska andra, som Jesus älskat dig
2. Handlingen: Ta evangelium till världens ände, genom att börja där du är
Dessa två enkla bud, räcker hela livet. Personligen har jag, efter 20 år, fullt upp med Matteus 5-7, samt Johannes 14-16. Förstår du hur jag menar? Vårt, ditt och mitt kristna liv bygger på evangelierna!

Gör så här:
Läs evangelierna, skriv ned allt Jesus uppmanar dig att göra. Bocka för det Jesus säger du skall göra som du redan gör. Sätt ett rött kryss framför de saker Jesus säger du skall göra som du inte gör och börja gör de sakerna.

Men, säger du då, resten av NT då? Ja, den är väldigt viktig. Men kom ihåg, att resten av NT, skrevs av de som först levde Jesu undervisning! När Paulus, Petrus och apostlarna handlade på Jesus undervisning skapades Apostlagärningarna! Vilket fick till följd att församlingar bildades och breven skrevs. Denna tågordning kommer du inte förbi.

Först grunden: Jesu undervisning, älska och evangelisera.
Därefter: Apostlagärningarna (vad som händer när Jesu undervisning fungerar).
Sedan: Breven (Hur vi förvaltar vad som hänt när vi praktiserat Jesu undervisning).
Därefter: Uppenbarelseboken (Hur allt slutar om du och jag först gör vad Jesus sagt vi skall göra)
Till sist: GT, därför att nu kommer du att läsa GT utifrån det nya förbundets förutsättningar.

Förstår du min poäng? Om inte Jesu undervisning fungerar i våra liv, till viken nytta skall vi då läsa om Israels krig för 4000 år sedan?