Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 10 juli 2010

Tommy o Carina skriver från Rom




Kära bloggläsare,

Hur mår du? Själv mår jag bra. Efter kampanjen i Rom förra helgen, återvände jag alltså med Carina för två veckors semester. Igår besökte vi Coloseum och det var imponerande, samtidigt som tankarna gick till de familjer som vägrade bekänna Roms kejsare som gud! Rom krävde inte att de skulle avsäga sig Jesus, bara erkänna att det fanns fler gudar. Men de vägrade. Vad upplevde de när döden närmade sig? När ett fullsatt Coloseum kokade av upphetsning. Hur kunde de stå emot?

Den enda förklaring jag har, är att Jesus måste ha varit där! På något sätt måste Guds rike kommit till martyrerna på sådant sätt att de redan var på "andra sidan", innan de dödades.

Trots klappjakten på de troende, så kunde inget stoppa den nya tron. På 300-talet tvingades hela Rom att kapitulera. Tron på Jesus övervinner allt, förr eller senare måste hela världen kapitulera och böja knä och bekänna Jesus som Herre. Det är en tidsfråga och maryrernas blod ropar under altaret, hur länge till måste de vänta? Ja, min vän, det beror delvis på dig och mig.

En annan sak jag tänker på är hur det apostoliska centra, som Rom var under de första århundradena, kunnat gå så vilse. Svaret? Ja, det finns och jag återkommer om någon vecka med det. Allt går tillbaka till ersättningsteologin, att kyrkan ersatt Israel och att Rom ersatt Jerusalem. Men det tar för lång tid att utveckla det nu.

Bifogar två foto. Det ena är utanför Coloseum och det andra är Carina framför den, för oss äldre svenskar, berömda Fontana de trevi.

Må nu riktigt bra och kom ihåg att du är bra, bättre, bäst!