Site Meter Pastor Tommys Blogg

onsdag 7 juli 2010

Semester, försenat flyg, lite arbete, samt krönt med ära och härlighet


Kära bloggläsare,

jag hoppas att du mår bra och du vet att du är bra, bättre, bäst! Du förtjänar faktiskt att må bra.


-Men, säger du, värd och värd, inte förtjänar jag något ...


Jo, det gör du faktiskt. Ett av de största problemen i världen och Sverige är mindervärdeskomplex och förkastelse.


-Men, protesterar du, som kristen skall jag inte ha så höga tankar om mig själv!


Men du förstår, Gud har höga tankar om dig! Det är sant att kraften kommer från Honom, men ... den dimma av mindervädreskomplex som finns bland de kristna och som, dessvärre, späs på från många predikostolar, gör att vi begränsar Guds godhet i våra liv! Det står skrivet att den som vill komma till Gud, måste tro att han finns och att han belönar de som söker Honom.


Det står skrivet att du är krönt med härlighet och ära (glory and honor), med omtanke och kärlek (compassion and love). Men om du inte vill låta Jesus lyfta av ditt mindervärdeskomplex eller förkastelse så kommer dessa faktorer att begränsa att Guds godhet kan fullkomlas i ditt liv.


-Men, säger du nu för tredje gången, Gud är ju Gud, han gör väl vad han vill, även i mitt liv.


Ja, det är sant att Gud är Gud och att han är den Allsmäktige. Men han kan inte göra i ditt liv, vad du inte tror på! Det är en del av universums spelregler, om det finns en regel i kriget mellan ljus och mörker så är det "trons regel". Därtill finns det inget mittemellan, någon form av buffert, mellan ljus och mörker.


Därför är det viktigt att du slappnar av och inser att i Jesus är du godkänd, trots dina fel och brister. I Kristus är du bra. Låt därför inte det förflutna begärnsa Guds godhet mot dig idag.


I skrivande stund sitter jag åter på Köpenhamns flygplats. Det föll sig faktiskt så att innan jag fick kallelsen att predika i Rom, hade vi beställt semester ... i just Rom och Sorrento. Vi har aldrig varit i Italien. Så nu skall vi besöka Rom och åka på guidade turer. Sen tar vi tåget till Sorrento och bor där några nätter, får se Pompeji.


Jag skall försöka skriva varannan dag. Jag har en del jobb med mig också. Några tycker det är tokigt, men det går inte att tvärbromsa en jumbojet. Jag mår faktiskt bäst om jag jobbar några timmar varje dag på semestern. Nu ... skall du inte få dåligt samvete om du är annorlunda, därför att Gud har skapat oss på ett unikt sätt. Unna dig en lat semester, gör så lite som möjligt, förutom att du inte glömmer Gudstjänsten på söndagen och den dagliga bön och bibelläsningen.


-Men, säger du nu för fjärde gången, då är jag ju sämre än dig?

Nej, det är du inte. (Nu är det mindervärdeskomplexet som talar). Du skall vara du och du är bra i Kristus. Värdet vi har i Gud, beror inte på vad vi gör, utan på vad vi tror.