Site Meter Pastor Tommys Blogg

måndag 26 juli 2010

Benny Hinn i toppform, Ekman berusad av Anden

Det har varit en del skriverier inför Benny Hinns besök i Sverige. Mycket rykten, många tycker, men få vet hur allt verkligen förhåller sig.

En sak är däremot säker, Benny Hinn har en gåva som evangelist och när jag såg hans avslutningsmöte funderade jag på vart, den längtan efter den helige Ande, som präglade 90-talet tagit vägen? Ni skall veta en sak, att om det var en röra på Hinns eftermöte, så är det inget emot vad som händer på våra crusade bland onådda folk.

Jag och Carina vi njöt av varje minut, vilken predikan, vilken Jesus centrering och vilken kraft.

Idag läser jag i olika bloggar att man hände upp sig på offertalet, som ju egentligen var ett vittnesbörd över vad Gud gör. Jag försvarar absolut inte ett liv i lyx, tvärtom, jag anser att givarnas pengar skall gå till ändamålet och inget annat. Men vi måste också inse att det kostar massor med pengar att evangelisera. Kampanjen i Indien, som Hinn berättade om, eller tv-programen som ses av miljontals människor kostar pengar.

Problemet är att en del svensk kristen media, oftast bara fokuserar på det som är fel. Ingen predikant är felfri och det är viktigt att belysa även avigsidorna. Men ... varför har ingen belyst alla de miljoner männiksor som varje vecka ser hur Jesus gör under och får ta del av evangelium, genom Hinns program. Därför att han är duktig på det han gör.

Positivt var att även Pastor Ulf tände till, på det sätt vi är vana att se honom. Vi behöver ett aktivt LO, som utmanar och provocerar det religiösa och etablerade. Någon journalist skrev om lördagens möte att det lät som LO igår. Men, jag saknar, det vilda, opolerade rytandet. Nu säger säker någon att LO mognat. Ja, det är möjligt. Dessvärre så har det historiskt sätt visat sig att när väckelserörelsen mognar, avstannar väckelsen och ersätts av taktisk kyrkopolitik.

När jag för 20 år sedan, som nyfrälst, f.d genomsekulariserad råhedning och skolrektor, mötte undervisningen om tro, "HÖR OCH GÖR", lade den grunden för mitt kristna liv. Den undervisningen är fortfarande en hörnsten i mítt liv, därför var jag väldigt glad över att se hur Hinns möte avslutades, sida vid sida med , berusade av Anden utlovades att det här blir det mer av, oavsett vad social media tycker.