Site Meter Pastor Tommys Blogg

onsdag 24 mars 2010

Räkost, kaviar och lingongrova

En gång flög räkosten 6 ggr innan den var uppäten. Köpenhamn, Frankfurt, Delhi, Kathmandu, Chitwan, Kathmandu, Delhi. Upp och ner i resväskan, omväxlande kallt och varmt, ändå behöll den smaken. Man kan undra vad som finns i tuben. Därför att i min resväska finns alltid, Gevalia, bryggtratt, bryggpåsar, kaffemått, lingongrova, kaviar, räkost och 6 center!

”Men”, säger du, ”Jesus säger att man skall äta allt som sätts fram”. Precis, därför dukar jag själv!! Vid en av mina första crusades i södra Indien hade jag förvisso kaffe med mig men ingen mat. Det var långt ute i bushen och maten lagades utanför mitt fönster. Efter första kvällen hände det som inte fick hända. Jag vaknade mitt i natten och hade fått en maginfektion. Det är en sak att tala för tusentals människor och en annan att samtidigt ha problem med magen. ”Hur gick det då”, undrar du. Det gick bra, från det att jag lämnade hotellet tills det jag kom tillbaka var jag ok.

Just nu planerar vi för framtida humanitära insatser i Etiopien, ett av världens absolut fattigaste länder och har bla träffat bla Seble och Tigist som arbetar i Mekanisa Kele Hiwot Church i Addis Abeba. Tillsammans med församlingen tar de hand om 161 gatubarn. Det är de två damerna på fotot.
Men trots alla prövningar är etiopierna ett fantastiskt folk. Barnen på foto får gestalta det. De lever i slummen, gång hungriga väldigt ofta – men glada är de.
I morgon bitti lämnar jag Addis och åker till Nazareth. 10:30 talar jag i ett fullsatt ledarseminarium och klockan 17:00 startar crusaden upp. Församlingarna har gjort ett fantastiskt förarbete och det skall bli spännande att se vad Jesus gör i morgon.

Till sist, du vet väl om att bara för att du misslyckas (både nu och då) är du inte ett misslyckande. Tvärtom, det finns ingen utveckling och framgång utan misstag. Det gäller alla. Du skulle bara veta vilka misstag jag gjort och vilka misslyckande! Rena katastrofer. Men man får bita ihop, lära sig av misstagen och lämna det bakom sig. Därför behöver inte du se på dig själv som misslyckad bara för att du misslyckats. I Bibeln står det att ”den rättfärdige faller 7 gånger men står ändå upp”. Det handlar om att misslyckas framlänges…