Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 26 juni 2010

Midsommarstången, började be i tungor


Det är många år sedan, en nära vän till mig hade några indiska pastorer på besök. Han ville visa dem något svenkt och tog med dem till den stora midsommarfesten, dansen runt midsommarstången. Redan på avstånd märkte han att de förändrades, de började be, tala i tungor och blev kraftigt engagerade.

De såg inte familjefesten, de såg en avgud! En fallossymbol, liknande den som finns i de indiska templen, nedkörd i marken och hur de svenska familjerna i tillbedjan dansade runt stången! Fruktbarhetsgudens symbol.
Jag skriver inte detta för att ge någon dåligt samvete, om du i god tro hade trevligt på midsommarafton, behåll glädjen. Gud vill att du skall vara glad, fri och ha ett spännande liv.

Om jag dansar runt stången? Nej, vi har heller inga tomtar, eller julbockar till jul. Däremot en massa änglar.

Som andlig ledare kan jag inte. Hur välmenande julbocken (avgudens Tors bockar), midsommardansen eller tomtarna är, så skulle de faktiskt kunna finnas i ett avgudatempel i Indien. Jag kan inte bejaka i Sverige, vad vi bekämpar på våra crusades i tredje världen.

Är det farligt? Nej, det tror jag inte. Vi serverar julskinka i kyrkan, jag äter den inte, andra gör det och jag unnar dom det. Julskinkan är symbolen för Särimner, grisen som slaktades i Valhall under midvinterblotet (vår jul) och som återuppstod till varje midvinterblot.

Däremot, så är jag trogen min fru Carina. Det är inte så att jag varje jul ringer till en gammal ungdomskärlek, eller att jag på midsommarafton måste dansa med min tonårsförälskelse. Därför att när jag sammanvigdes med Carina, så lämnade jag de andra flickorna, tills döden skiljer oss åt.

När jag tog emot Jesus, som frälsare och Herre, och döptes till Honom, då lämande jag alla de andra gudarna. Backus, Freja, Tor och allt vad de heter. Att fylla huset med tomtar, eller dansa runt midsommarstången, skulle för mig vara detsamma som att forsätta ha en relation till mina olika ungdoms flirtar.

Gud är en nitälskande Gud och han delar inte dig med någon annan, det är sådan han beskriver sig själv. Han vill ha dig för sig själv och att din kärlek, beträffande det andliga och dess olika uttryck, skall gå odelat till Honom.

Men midsommarstången är för mig ingen andlig symbol, säger kanske du då. Nej, det är möjligt, men i ett förhållande finns det två parter. Har du frågat din andra part, Gud, vad midsommarstången symbolerar för Honom?

Men om Jesus hade kommit i vår tid ... Ja, han hade säkert dykt upp på festen. Jag tror han hade gjort som han gjorde under festerna i templet. Just när stången var rest, spelmännen dragit igång och alla skulle dansa, hade han ropat högt: Kom till mig, jag är livets glädje, jag är den som välsignar er med barn och barnbarn. Den som tror på mig skall alltid få skörda!

Kanske hade en förlamad besökare just blivit helad och hela midsommarfesten hade utmanats att välja vilken Gud de ville tro på. Antingen avbryta dansen, riten till fruktbarhetsgudinnan Freja och tro på att Jesus är den som ger tillväxt, eller att fortsätta dansen.

Tänk om Jesus kommit till den kristna Nyhemskonferensen på Nyhem. Jesus hade ju förstört hela konferensen om han stört den fina familjefesten runt midsommarstången.
Du är fanatiskt Tommy, tänker du kanske nu. Ja, så är det nog. Det var det valet jag upplevde att jag ställdes inför när jag blev frälst för 20 år sedan. För mig finns inget mittemellan. Jag har levt i världen i 28 år. Jag har dansat runt midsommarstången sen jag kunde gå, varit full ela helgen och gett mitt liv till fursten över luftens rike. Jag hade en strålande yrkeskarriär, Carian också för den delen. När Jesus uppenbarade sig för mig och oss, valde vi bort världen, för att leva för Kristus.
Det är det liv vi valt, både jag och Carina. Vi har inte bara smakat världen, vi var världens barn. Men när tiden var inne uppenbarade Gud sin Son Jesus för oss, frälste oss och förde oss ut ur världen in i sin älskade Sons rike. Där är vi nu, och i Kristus har vi förklarat krig mot denna världens furste och vi tänker fortsätta slåss till dess att Herren kallar oss hem, eller att den sista basunen ljuder och Herren kommer tillbaka med sin makts änglar.
Låt oss hoppas att han inte kommer på midsommarafton.