Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 15 maj 2010

Angående missionskyrkan och homovigslar

Enligt Missionskyrkans kyrkokonferens beslut i helgen, skall varje enskild församling själv få bestämma huruvida man skall viga samkönade eller inte. Det är ganska märkligt, eller hur? Paulus skriver att de som lever så skall inte ärva Guds rike, men samtidigt kan vissa församlingar tänka sig att välsigna ett samkönat äktenskap i Jesu namn.

Frågan jag ställer mig är om dessa pastorer och församlingar har en annan helt annan tro än jag? Helt klart är ju att de läser Paulus brev på ett annat sätt än den världsvida väckelsekyrkan.

De homosexuella i sig är också en speciell grupp. Hur når vi dem med evangelium? Ja absolut inte med den häxjakt som kyrkan bedrivit de senaste 2000 åren. Den förföljelse som pågått gör att vi, som i omtanke och kärlek vill närma oss denna grupp med Jesus, har en väldigt lång uppförsbacke. Å ena sidan måste vi hävda, vad kyrkan alltid hävdat, att den som lever så inte skall ärva Guds rike. Å andra sidan måste vi närma oss dem på samma sätt som Jesus, med stor kärlek.

Det är lätt att vara kategorisk och många frikyrkokristna har vräkt ur sig ve och förbannelse över de homosexuella. Bara för 10 år sedan, var det ok att uttrycka sig väldigt groteskt. Jag läste flera sådana uttalanden och jag tänkte för mig själv, hur kan man nå denna gruppen med Jesus och först behandlar dem som helvetets avkomma. Hur kan någon som är fylld av Jesu kärlek uttala sig så?

Jesus var hård i sitt tal ibland, men aldrig mot syndarna. Det var mot hycklarna.

I Sölvesborg hade vi en fantastisk krögare för några år sedan. Jag tog stolt med gäster till hans krog därför att man förväntade sig inte den typen av mat i Sölvesborg. Han var homosexuell och han satte en standard i mitt liv. Det jag inte kunde se honom in i ögonen och säga om homosexuella, skulle jag inte heller kunna säga om homosexuella när ingen homosexuell var närvarande.

Jesus sa att han inte kommit för att döma, utan för att rädda. När jag möter en homosexuell så är mitt mål att rädda denne för evighteten. Kyrkans historiska häxjakt gör att det är svårt att nå homosexuella med ett rakt evangelium. Missionskyrkans beslut hjälper mig inte heller, därför att de säger att man kan synda med vett och vilja och ändå gå till himlen.

Frälsningen är enorm och Guds nåd oändlig. Men frälsningen är kopplad till omvändelse. Att misslyckas är en sak, då täcks vi av nåden, men att inte vilja omvända sig en helt annan.

Vilken röra. Det är märligt hur vi människor så fullständigt förstört världens bästa budskap.

Nåväl, i morgon drar jag igång en ny serie i Sölvesborg, Din bästa tid är NU. Det är en grymt bra undervisning, missa den inte.