Site Meter Pastor Tommys Blogg

onsdag 5 maj 2010

Tel Aviv 5 maj, ej ändrat mig angående katolska kyrkan!




Kära läsare,

i Tel Aviv har morgontrafiken just lagt sig, molnen skingrats och utanför mitt fönster har solen brutit igenom. Tel Aviv är den stad, Iran vill rikta sina kärnvapen mot, den ligger också i det land där judarna bor. Det folk som katolska kyrkan, i nästan 2000 år gjort sitt bästa för att utrota. När Hitler 1942, deklarerar att han har den slutgiltiga lösningen på judeproblemet: total utrotning. Menar han samtidigt att kyrkan skall vara tyst. Han är konsekvent och slutför vad kyrkan misslyckats med i 2000 år, att utplåna judarna.

Katolska kyrkan har blod på sina händer och inte så lite. När nu ledare i Sverige menar att katolska kyrkan är viktig för ekumeniken, skall man ha i åtanke att för katolska kyrkan finns bara en ekumenik, den som inordnas under påveämbetet.

Mariadyrkan, skärselden, mässan och helgonförklaringarna är så kraftiga avsteg från "den sunda läran", att vi verkligen bör ställa oss frågan hur vi kan samarbeta med katolska kyrkan.

Redan på 60-talet, kom det signaler om ohälsan, som idag avslöjats. Om hemliga klostertunnlar, där munkar och nunnor kunnat mötas, om gravar med nyfödda barn och om pedofili och övergrepp. De som "berättade" sanningen, gjorde det med risk för sina liv!
Katolska kyrkan ingår i den grupp, som samtalar om de tre religionerna, Kristendom, Islam och Judendom, som gör anspråk på samma ursprung. Kan man förena dessa? frågar man sig. Ja, säger flera, nej säger jag och Jesus.

Någon skrev i sin blogg häromdagen om världskriget inom Kristi kropp och det kan väl ingen förneka. Men kan vi sluta fred på vilka villkor som helst. Det finns ledare som ena dagen kraftfullt kritiserar Gardell och andra dagen omfamnar katolska kyrkan. Trots att villoläran är lika kraftig från båda.

Nu tror jag inte vi skall bedriva ett krig mot andra kristna, vare sig de heter Gardell eller Arborelius. Det finns heller inte någon anledning att anamma varken den ene eller den andres lära. Energin bör istället riktas på att utveckla sig själv och andra till människofiskare. För mig är det ganska enkelt. Jag har inte tid att kriga, jag har heller inte tid att övertyga andra om att de har fel. TIDEN JAG HAR, måste läggas på att föra människor in i Guds rike. Jag tror så här: Min teologi bevisas av resultatet! Blir människor frälsta av nåd, upprättade, döpta i Ande och vatten, helade och befriade, då är det rätt spår. Jag tror också att de som delar den övertygelsen kommer att hitta varandra, på ena eller andra sättet. Men de andra då? Ja, har vi misslyckats att övertyga påven om att Jesu blod är tillräckligt för att rena från synden i två tusen år, inte kommer han att ändra sig idag!
Nåväl, idag är en planeringsdag i Tel Aviv och i kväll är det celebration. Carina fyller 50. Vi firade henne hemma i Sverige i lördags med familjen. Pga av vår arbetsbörda valde vi att fira födelsedagen på annan ort. Jag bloggar vidare ikväll om hur.

De två fotona är från Tel Aviv som växer så det knakar. Tel Aviv har ju växt ut från Jaffa, det var där som Petrus övernattade hos Simon garvaren och fick uppenbarelsen på taket. Det andra fotot är på Jaffa och är slutet på "Jaffaporten" och Jaffa vögen, som börjar i Jerusalem. Här fanns på Jesu tid en handelshamn.
Till sist, flera antyder att vi behöver katolska kyrkan, FEL, vi behöver mer av JESUS.