Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 22 maj 2010

Kvinnna! "Själavårda inte män." Eller vice verca.

Kära bloggläsare, hur står det till? Har du haft en bra dag? En sak som Herren påmint mig om idag är själavård. Den finns en gyllene regel: Du själavårdar inte motsatta könet! Det är ganska enkelt:

Om du aldrig är ensam med någon annan kvinna än din fru kan du inte vara otrogen!

Under mina 20 år som pastor har jag sett samma mönster upprepa sig. Gifta kvinnor som skall hjälpa andra män. Trots varningar går de in i själavårdssamtalen, "jag vet väl vart gränsen går", brukar det heta.

För bara några veckor sedan mötte jag en man, hans fru skulle själavårda en annan gift man. Efter ett tag började hon jobba över på kvällarna och idag är hon gift med den hon själavårdade. (Och detta var väldigt erfarna och rutinerade kristna)

Ibland går äktenskap sönder, det är smärtsamt och skapar mer problem än man först kanske tänkt sig. Finns det barn med i bilden kommer problemen att fortsätta hela livet. Väldigt få skiljmässor är konstruktiva, priset är ofta högt.

Det finns pastorer som själavårda kvinnor, om du kan, sätt stopp för det. Allt för många församlingar har gått sönder när pastorn eller äldsten hjälpt den där kvinnan vars man inte förstådde sig på hennes andliga behov.

Det som händer är att någon form av förälskelse och begär uppstår under själavården. Alla som har varit förälskade vet att kärleken är blind. I passionen så målar man upp luftslott. Vi skall ju bara skilja oss och sedan gifta oss, sen skall vi tjäna Gud. Men när väl synden har begåtts, äktenskpen brutits så brakar ofta helvetet loss, krafter frigörs som inte kunnat förutses och många blir lidande.

Jag har själv massor av tillfällen tillfrågats av kvinnor angående själavård, några har varit envisa. Men jag och vi har en grundregel, Tommy själavårdar bara en kvinna, det är min fru och kanske också min dotter. De som arbetar runtomkring mig vet detta och de hjälper mig att hålla garden uppe.

Dessvärre ser jag andra som inte är visa på det här området, även i min närhet, trots att jag undervisat på det här området, finns det kvinnor och män som i rebelliskhet struntar i visa råd. Det är dumt, därför att de inser inte vem de bjuder upp till dans och vilka krafter de utmanar. Samt att de utsätter massor av andra människor för risk, därför att en skiljsmässa är aldrig en privatsak, den är inte bara en juridisk handling. Tvärtom, är den ofta en destruktiv storm som när den väl släppts lös, tenderar att ständigt återkomma.

Låt mig därför vara övertydlig: Är du inne i en sådan själavårdsrelation: LÄGG AV! Kan du inte det är du kanske redan på väg att bli bedragen. Har köttets begär börjat brinna! Sök hjälp.