Site Meter Pastor Tommys Blogg

lördag 8 maj 2010

Bokbål, Gardell och grymt möte i Tel Aviv!


Vilket möte! I södra Tel Aviv, där staden går över och bli Jaffa samlades den messianska församlingen igår till Sabbat. I en knökafull kyrka, brusade lovsången på hebreiska till Jeshua (Jesus). Församlingen som är ganska så stillsam, var inte riktigt beredd på vad som skulle komma. Jag förstod redan vid ankomsten att pastorn inte visste vem jag var. Han trodde jag var en vanlig församlingspastor från Sverige, det var hans andrapastor som bjudit in mig.

-Du får micken klocka åtta, sa han. Du måste vara klar kvart i nio, för då är söndagskolan färdig.

-Ok, sa jag. Kan jag bjuda in till helade?

-Ja gör det, svarade han, svävande, som om han inte trodde några vill ha förbön.


När man kommer till andra församlingar är det viktigt att underordna sig och lyssnar in församlingsledningen. Jag är ju trots allt deras gäst. Men jag misstänkte samtidigt att om jag gör en inbjudan, så kommer det nog en hel del. Lokalen som rymde ca 150, var sprängfylld. Så jag bestämde mig för att jag köra en crusade predikan, de är korta, med en mjukstart och sen gasar jag på efter hand som dom hänger på. Är dom på hugget, predikar jag ännu kortare för då kommer fler på förbönen.


Dom var på hugget! Jag gav inte full gas, men väl 75% och det är mer än man kan ånga på i gamla Svedala. Går man över 65% i Sverige så är man inne på det röda, övervarv, då rycker religiösa polisen ut. Deras uppgift är att se till att den helige Ande kommer i "lagom" portioner. Det går inte att ge den helige Ande fullt utrymme, då tappar de kontrollen och det vore ju för hemskt. Vad skulle deras ofrälsta grannar säga, eller ännu värre, deras prominenta arbetskamrater.


Nåväl, fem över halvnio, gjorde jag inbjudan, för att bli klar till kvart, tio i som jag lovat. Vilket gensvar Jesus fick! ALLA VILLE HA FÖRBÖN! Det blev ju ingen ordning på något och jag märkte på pastorns attityd att han mjuknat betydligt, han kände av kraften. Hans fru ännu mer, hon vek sig dubbel när den helige Andes smörjelse träffade henne, ojojoj!


Eftermötet tog mer än en timme och då hade jag ingen tolk. Folk föll av Andens kraft, några grät andra sjöng och glädjen var stor. Fantastiskt. Klockan var närmare tio när jag var klar. Det var tom så att de plockade fram bilder i sina telefoner på sjuka anhörig som de ville jag skulle be för.


Så det kan det gå, när inte haspen är på! Läste om Gardell i morse. Vår käre och välmenande broder Holger, från Vetlanda, vill anordna ett bokbål och bränna Gardells böcker. Tack för den passningen, tänker nog Gardell. Nu kommer Holger att bli en karaktär i hans framtida framträdande och ännu mer späda på nidbilden om de frikyrkokristna, som inkrökta, samhällsfrånvända marsmänniskor.


Lyssna nu! Innan jag blev frälst, hade jag inte fattat skillnaden på Gardell och Ekman! Jag och min fru, betänk nu att vi var aktade akademiker, var så sekulariserade att vi inte ens visste att det fanns en pingstkyrka i Sölvesborg, där vi var uppväxta sedan 28 år tillbaka! Och då skall ni veta att Sölvesborg, är inte en stor stad.

Strunta i Gardell! Hans teologi är fel. Den leder inte till frälsning. MEN - den leder människor till Jesus. Om jag läst Gardellls bok innan jag blev frälst, hade boken absolut lett mig till Bibeln. Förmodligen hade jag kanske bett en bön också. Gardells bladder kan inte frälsa, men väl skapa ett intresse för Jesus. När väl intresset är väckt, söker sig sökaren till Jesus, som i bästa fall finns i våra kyrkor. Där kan du och jag sedan, tilsammans med Jesus leda dem till frälsningen och då kommer den helige Ande att hjälpa var och en fram till den rätt teologi.

Svensken är inte dummare än när han väl blivit frälst och läser i Nya Testamentet att tex homosexualitet är synd, så menar Bibeln vad den säger. Oavsett vad Gardell säger. Kanske är det tom så, att Gardell verkligen till slut blir genuint frälst.
Till sist, bokbålet i Efsos, anordes inte av församlingsledare utan av vandligt folk. Det var inte en demonstration, utan effekten av en genomgripande väckelse. Kanske kan en sådan drabba Sverige, vem vet? Men den börjar inte med bokbål. Den börjar med att väckelsens eld tar fyr i de troende. Då drivsvi inte av att döma, utan tvärtom av att rädda!