Site Meter Pastor Tommys Blogg

onsdag 28 april 2010

Religionens poliser utan polisbricka och pistol, de är kejsaren utan kläder i frikyrkan!


Det finns en grupp människor jag har stort medlidande för, och som jag ber för. Det är poliserna inom frikyrkan. De finns överallt, framförallt inom social media. Åsikterna är spontana, ofta utan eftertanke och med självsäkerhet dömer de ut, den ena efter den andra och tycker att man själv är förträfflig.

Men när man synar deras arbeten, visar det sig att många av dem har ingen predikstol, aldrig leder en syndare till Jesus, ber för en sjuk till helande eller hjälper en medmänniska med lite pengar.

"På frukten känner man trädet", säger Jesus. Vad är det för träd som aldrig bär annan frukt än att kritisera?

När du läser dessa "polisers" bloggar och hemsidor", ställ dig dessa frågor:
  1. Leder denna person andra människor till Jesus?

  2. Om vederbörande kallar sig pastor, har denne någon församling överhuvudtaget?

  3. Om, det är så att vederbörande har en församling, växer den?

När vi växte upp sa vi alltid att "tomma tunnor skramlar mest". Därför är mitt råd till dig som surfar omkring i cyberrymden att vara källkritisk. Bedöm "tyckaren" utifrån det uppdrag Jesus gett oss att "Gå ut och göra alla människor till lärjungar". Har man inget resultat på det området, är åsikterna tyvärr ofta inget värda. Om de sen är teologer, baptister, cyklister eller pastorer, kvittar lika.

Men, undrar du, hur hanterar du dessa "proffstyckare?". Inte alls. Jag har inte tid med skrivbordsprodukter. Det finns alltför många människor runtomkring som håller på att gå evigt förlorade, det är dom som jag ger min tid och prioriterar. Sedan må det vara hänt att allt jag skriver och predikar inte är perfekt, men vem har hela sanningen.

Just nu har jag haft ett samtal med en företagare som söker Jesus. Vi har byggt upp en fin relation och nu skall han börja be på morgonen efter den böneguide som finns i boken "Räkna med pengar".

"Räkna med pengar" har nu gått ut till fler än 2000 hushåll och efterfrågan är stor. Vilken feedback vi fått! Fantastiskt. Tack till alla er som hört av er.