Site Meter Pastor Tommys Blogg

måndag 19 april 2010

Vill du se var Jesus bodde?

Här bodde Jesus! Hur kan jag veta det? Därför att Petrus barn berättade det för sina barn som berättade det för sina barn som berättade det för sina barn och sedan fick kyrkofäderna nys om det och platsen började besökas. Det var också här som Jesus helade Petrus svärmor! Petrus, som katolska kyrkan räknar som sin första biskop var alltså gift! Därför kan man verkligen fråga sig varför de katolska prästerna måste leva i celibat???Eller hur.
Idag är det Israels 62 nationaldag och vår sista dag innan hemresan i morgon tisdag. Det är också första dagen utan utflykt, ganska skönt att få smälta intrycken vid poolen tillsammans med alla de varma och underbara människorna i gruppen. En vecka går fort och naturligtvis har vi spekulerat i om vi kommer hem eller inte i morgon. Det löser sig nog. Några var nog sugna på ett inställt flyg, några dagar på stranden i Tel Aviv är kanske inte så dumt, men de flesta måste hem, så vi tror det bästa.

Mina egna intryck är framförallt värmen och gemenskapen i gruppen och dopförättningen när det plötsligt står en svart katolsk Fader (präst) och frågar om jag vill döpa honom.
Nästa resa? Ja, den blir förmodligen i april nästa år, den blir nog fulltecknad snabbt, så anmäl dig direkt efter sommaren, jag tror du och jag skulle få en kanonvecka här, ojojoj!

Du vet väl om att du är fantastisk! Bättre än du tror,
skriver Tommy från receptionens nätverk på hotellet i Tiberias.